Omavalvontasuunnitelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n ja Valviran määräyksen 1/2024 mukainen palveluyksikön omavalvontasuunnitelma
Päivitetty: 5.1.2025
Tämän omavalvontasuunnitelman laatimisessa on käytetty apuna Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n mallipohjaa sekä Sanapolku Oy:n omavalvontasuunnitelmaa.
 
1. Palveluntuottajaa koskevat tiedot 
Palveluntuottajan nimi: Saanan puheterapiapalvelu
Y-tunnus: 2981142-1
Palveluyksikön nimi: Saanan puheterapiapalvelu c/o Sanapolku Oy
Yhteyshenkilö: Saana Pulkkanen
Puhelinnumero: +358 44 2414 222
Sähköpostiosoite: info@saananpuheterapia.fi
Palvelupisteet:
Palvelupiste 1: Saanan puheterapiapalvelu c/o Sanapolku Oy, lähi
Palvelupiste 2: Saanan puheterapiapalvelu c/o Sanapolku Oy, etä
2. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Saanan puheterapiapalvelu tarjoaa palveluita alihankintana Sanapolku Oy:lle ja noudattaa toiminnassaan Sanapolku Oy:n arvoja ja periaatteita. Yrittäjäterapeutti noudattaa myös Puheterapeuttiliiton eettisiä ohjeita.
Sanapolku Oy tarjoaa puheterapiapalveluja koko Suomen alueella kaikenikäisille asiakkaille. Puheterapiapalvelut toteutetaan toimitiloissa Kuopiossa, Iisalmessa, Helsingissä tai Lahdessa, asiakkaan omassa ympäristössä (esim. koti-, päiväkoti-, koulu-, työpaikkakäynteinä) tai palvelun ostajan tiloissa (esim. terveyskeskuksessa). Etäpalveluna palvelut voidaan tuottaa paikasta riippumatta. Puheterapiapalvelut voivat sisältää mm. puheen ja kielen kehitykseen, äänen käyttöön, syömistaitojen tai vuorovaikutukseen liittyvien haasteiden arvioimista, hoitamista tai niihin liittyvien asioiden konsultaatiopalveluita.

Arvomme, Sanapolku Oy
1) Asiakaslähtöisyys: Tarjoamme yksilöllisiä palveluita asiakkaiden tarpeiden ja heidän toimintakykynsä edistämiseksi jokapäiväisessä elämässä. Kehitämme jatkuvasti palveluitamme asiakkaille sopivammaksi.
2) Yksilön kunnioitus, arvostus ja suvaitsevaisuus: Arvostamme jokaista asiakastamme ja heidän lähi-ihmisiään, vaikka heidän arvonsa olisivat erilaisia kuin meidän. Suvaitsemme erilaisuutta ja hoidamme asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla riippumatta heidän taustoistaan, etnisyydestään tai elämäntilanteestaan.
3) Eettiset periaatteet: Ymmärrämme oman asiantuntijuutemme ja tarjoamme vain sellaisia palveluita, joita pystymme laadukkaasti tuottamaan. Kehitämme omaa asiantuntijuuttamme. Noudatamme tiukasti vaitiolovelvollisuutta ja terveydenhuollon periaatteita. Lupaamme tarjouskilpailuissa vain sen, minkä pystymme toteuttamaan.
4) Työn laadun varmentaminen: Huolehdimme työntekijöidemme jaksamisesta mm. työnohjauksella, työn määrän sopivalla kuormittavuudella, sekä työyhteisön sisäisellä tuella. Koulutamme tarpeen mukaan työntekijöitämme.
5) Positiivisuus: Nostamme esille asiakkaittemme ja heidän lähiympäristönsä vahvuuksia ja hyödynnämme niitä haasteiden voittamiseksi. Ilo ja huumori näkyy jokapäiväisessä työssämme.
6) Työyhteisön sisällä toistemme arvostus ja tukeminen jokapäiväisessä työssä.
3. Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
Saanan puheterapiapalvelu on yhden hengen toiminimiyritys, jossa työskentelee yrittäjänä kohdassa 1. mainittu yhteyshenkilö. Yrittäjä vastaa toiminnan laadusta, omavalvonnasta ja toiminnassa syntyneistä ongelmatilanteista normaalina työaikanaan. Palvelusta vastaava yrittäjä on koulutettu ja Valviran valvoma terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) tarkoittama ammattihenkilö. Yritys noudattaa yleisiä tietoturvakäytäntöjä ja tekee tietoturva-, tietosuoja-, riskienhallinta- ja asiakastietojen käsittelyn omavalvontatyötä säännöllisesti yhteistyössä Sanapolku Oy:n kanssa. Sanapolku Oy on osa Honkalampi-konsernia.
Yrittäjä pitää yllä ammattitaitoaan sekä tietosuojaosaamistaan osallistumalla täydennyskoulutuksiin vuosittain ja osallistuu työnohjaukseen tarpeen mukaisesti. Yrittäjä osallistuu tarpeen mukaan Sanapolun henkilöstön sekä ammatinharjoittajien tapaamisiin.
Sanapolulla kerätään asiakaspalautetta loppukyselyillä jokaisen päättyvän terapiajakson jälkeen sekä laajemmalla asiakaspalautekyselyllä kerran vuodessa. Sanapolku Oy:n toimintaa kehitetään palautteen avulla. Mahdolliset esiin tulevat epäkohdat käsitellään mahdollisimman pian yhteistyössä asiakkaiden ja/tai yhteiskumppaneiden kanssa. Tarvittaessa asiakkaat ohjataan ottamaan yhteyttä esim. asiakkaan hyvinvointialueen potilasasiamieheen.
Lasten ja ikääntyvien sekä vammaisten parissa työskentelevät henkilöt ovat lain mukaan velvollisia esittämään rikostaustaotteen ennen palkkauspäätöstä. Yrittäjän rikostaustaotteen tarkistamisesta on vastuussa yrittäjän toimintaa valvova aluehallintovirasto tai Valvira.
4 Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Saanan puheterapiapalvelulla ei ole erillisiä toimitiloja. Palvelut toteutetaan asiakkaan lähiympäristössä sekä etäpalveluina. Etäpalveluita toteuttaessa huomioidaan tilojen yksityisyys ja äänieristys sekä käytettävien verkkopalveluiden tietoturvallisuus.
Yrityksellä on lääkinnällisten laitteiden seurantajärjestelmä. Kuntoutuksessa käytetään tyypillisimmin apuna kommunikoinnin apuvälineitä ja tehtävämateriaaleja, jotka eivät ole varsinaisia lääkinnällisiä laitteita. Kaiken välineistön käytössä huomioidaan soveltuvuus ja turvallisuus lapsen ikä- ja kehitystasoon nähden. Mahdolliset ongelmat välineistössä korjataan viipymättä.
5 Potilaan oikeudet ja potilasasiavastaava

5.1 Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon
Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä siten, että hänen vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan huomioon. Näistä oikeuksista säädetään tarkemmin laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (potilaslaki, 785/1992).
5.2 Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja itsemääräämisoikeudet
Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia, erityisesti lain 5 §:ää, jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.
Yrittäjä ei käytä kuntoutuksessa varsinaisia rajoitustoimenpiteitä. Mikäli rajoitustoimenpiteitä olisi käytössä, niistä tehtäisiin erilliset lain edellyttämät päätökset ja etukäteiset suunnitelmat sekä merkinnät myös tähän omavalvontasuunnitelmaan erillisen ”rajoitustoimenpiteet” otsikon alle. Rajoitustoimenpiteiden on lähtökohtaisesti perustuttava lakiin ja ne ovat aina viimesijainen keino.
5.3 Lastensuojelu
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus noudatetaan sitä, mitä lastensuojelulain 25 §:ssä on säädetty. Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on lakiin perustuva velvollisuus lastensuojeluilmoituksen tekemiseen hyvinvointialueelle, mutta ilmoitus voidaan tehdä myös lastensuojelulain 25 a §:n nojalla yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa.
Terveydenhuollon ammattihenkilöillä ei ole oikeutta pidättäytyä lastensuojeluilmoituksen tekemisestä, milloin he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Lastensuojeluilmoituksen tarkoituksena on aina lasta koskevan tuen tarpeen selvittäminen.
5.4 Hoitoon pääsy
 Asiakaspaikkatilanteesta tiedotetaan Sanapolku Oy:n verkkosivuilla. Asiakkaat voivat hakeutua hoitoon ottamalla yhteyttä yrittäjään henkilökohtaisesti tai Sanapolku Oy:n kautta. Merkittävä osa asiakkaista ohjautuu suoraan maksajatahon (hyvinvointialueet) lähettämänä. Yrittäjä palvelee asiakkaita ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli asiakkaalle ei kyetä tarjoamaan hoitoa kohtuullisessa määräajassa, tästä kerrotaan hoitoon hakeutuvalle asiakkaalle aina erikseen. Mikäli yrittäjä on painavasta syystä estynyt toteuttamasta jo sovittua hoitoa, asiakkaan kanssa sovitaan uusi ajankohta hoidolle. Mikäli yrittäjäterapeutti on pidemmän aikaa estynyt toteuttamasta hoitoa, järjestetään sijaisuus mahdollisuuksien mukaan Sanapolku Oy:n henkilöstöstä.

5.5 Epäasialliseen kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava
Mikäli asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla suoraan puhelimitse tai kirjeitse yhteydessä yrityksen kohdassa 1 mainittuun yrittäjään epäasiallisen kohtelun oikaisemiseksi. Yrittäjä kirjaa asiakkaalta saadun ilmoituksen muistutuksena ja varmistaa ilmoituksessa kerrottujen epäkohtien poistumisen. Potilaalla on myös oikeus saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Potilasasiavastaavan yhteystiedot löytyvät kunkin hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Asiakkaiden itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan itsemääräämisoikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Mikäli rajoittamistoimenpiteitä joudutaan käyttämään, muutetaan tätä omavalvontasuunnitelmaa.
Kuntoutus on vapaaehtoista ja potilaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle tarjottavista terapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää tyypillisesti asiakkaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota kuntoutumisensa tukemiseksi, johon pyritään tyypillisesti pääsemään asiakkaan motivoinnilla, ohjauksella ja harjoituksilla.

5.6 Muistutusten käsittely
Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus yrittäjälle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on oikeus tehdä muistutus, jos potilas ei siihen itse kykene. Muistutus tulee pääsääntöisesti tehdä kirjallisesti, mutta sen voi erityisestä syystä tehdä myös suullisesti.
Yrittäjä käsittelee potilaan antamat muistutukset ja antaa kirjallisen vastauksen kohtuullisessa ajassa sekä varmistaa epäkohtien korjaamisen viipymättä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin. Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet käydään soveltuvin osin läpi asiakkaan kanssa ja asiassa tehtyjen oikaisujen pohjalta tehdään tarpeelliset muutokset yrityksen toimintaprosesseihin tai tähän omavalvontasuunnitelmaan.

6 Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
Toiminnan riskejä arvioidaan omavalvontasuunnitelman tarkistamisen ja päivittämisen yhteydessä vähintään kerran vuodessa. Yrittäjä on tutustunut Sanapolku Oy:n ohjeistuksiin erilaisia riskitilanteita koskien (mm. yksintyöskentelyohje) ja sitoutunut toimimaan niiden mukaisesti.
Läheltä piti -tilanteista ja muista vaaratilanteista kirjataan sähköiseen dokumentaatioon, joka on yrittäjän käytettävissä. Dokumentaatioon ei kirjata asiakkaiden henkilötietoja eivätkä ne korvaa potilasasiakirjamerkintöjä, vaan vaaratapahtumakirjaukset ovat täydentäviä tietoja esimerkiksi yrittäjän vakuutusturvaa ja riskien ehkäisyä varten. Tilanteista ilmoitetaan mahdollisimman pian myös Sanapolku Oy:lle, joka on yhteydessä maksajatahoon tilanteen niin vaatiessa. Yrittäjä kertaa ja huomioi kirjaamansa vaaratapahtumat päivittäessään omavalvontasuunnitelmaa.
Yrittäjä pitää yllä ensiapuvalmiuttaan osallistumalla säännöllisesti ensiapukoulutukseen. Yrityksellä on tartuntatautilain 17 §:n edellyttämä infektioiden torjuntasuunnitelma. Yrityksessä noudatetaan THL:n ohjeistamia tavanomaisia varotoimia.
Yrityksellä on potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.
Yrittäjä pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita tunnistamalla potentiaaliset väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin etukäteen. Yrityksen tai yrittäjän toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa. Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden tai yrittäjän turvallisuuden niin edellyttäessä yrittäjä on velvollinen kutsumaan paikalle poliisin ratkaisemaan väkivallan uhan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.
7 Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsitteleminen
Sanapolku Oy:n henkilöstö ja alihankkijat ml. Saanan puheterapiapalvelu noudattavat aina maksajatahojen (pääasiassa Kela ja hyvinvointialueet) ohjeita potilasasiakirjojen ja henkilötietojen käsittelystä. Saanan puheterapiapalvelu ei pidä yllä omaa potilasrekisteriä, vaan käsittelee kulloisenkin rekisterinpitäjän asiakastietoja Sanapolku Oy:n lukuun. Mahdolliset tietopyynnöt ja tietoturvaloukkausepäilyt ohjataan kulloisenkin rekisterinpitäjän ratkaistavaksi.
Sanapolku Oy:n henkilöstön ja alihankkijoiden käytössä on Diarium-potilastietojärjestelmä, josta on olemassa erillinen omavalvontasuunnitelma ko. palveluntarjoajan palvelimella. Potilastietojärjestelmä täyttää asiakastietolain (laki 703/2023) vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Potilastietojärjestelmä on liitetty Kanta-palveluihin ja palveluntarjoaja noudattaa toiminnassaan alan tietoturva- ja tietosuojasäädöksiä. Kaikki asiakkaisiin liittyvä tieto mukaan lukien nimi- ja yhteystiedot sekä käyntikirjaukset tallennetaan potilastietojärjestelmään.
Manuaaliset potilastietoa sisältävät muistiinpanot säilytetään lukitussa kaapissa tilassa, johon on rajoitettu pääsy. Muistiinpanot tuhotaan silppurilla heti kun niiden sisältämät tiedot on siirretty potilastietojärjestelmään. Myös paperisena saadut asiakastiedot ja paperiset testi- ja havainnointilomakkeet säilytetään lukitussa kaapissa, kunnes ne on skannattu potilastietojärjestelmään. Sen jälkeen paperiversiot silputaan.
Sähköisessä tietojenkäsittelyssä noudatetaan yrityksen sisäisiä tietoturvaohjeita ja tietoturvasuunnitelmaa, joka päivitetään tarpeen mukaan tai vähintään vuosittain maaliskuussa. Tietoturvasuunnitelma ei ole julkinen asiakirja. Tietojärjestelmiin kohdistuvista vakavista häiriöistä ilmoitetaan palveluntarjoajalle tai Valviralle tietoturvasuunnitelman mukaisesti. Tietoturvasuunnitelma sisältää ohjeet myös muiden häiriötilanteiden varalle.
8  Omavalvonnan seuranta ja arviointi
Omavalvontasuunnitelma tarkistetaan ja päivitetään vähintään neljän kuukauden välein. Sitä voidaan päivittää useamminkin, jos yrityksen toiminnassa tapahtuu muutoksia, jotka liittyvät tuotettaviin palveluihin, niiden laatuun tai asiakas- ja potilasturvallisuuteen. Mikäli omavalvontasuunnitelmassa tai sen toteutuksessa havaitaan puutteita, ne kirjataan yrityksen sisäiseen dokumentaatioon. Samalla suunnitellaan ja kirjataan tarvittavat toimenpiteet. Ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelma on nähtävissä yrityksen verkkosivuilla.

Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettava huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset.
Tähän kohtaan kirjataan, mitä muutoksia viranomaisten antaman ohjauksen tai päätösten perusteella on tehty, jos ohjausta on saatu.
Tätä suunnitelmaa laadittaessa viranomaisten antamaa ohjausta tai toimintaa koskevia päätöksiä ei ole ollut.